بلیچینگ




بلیچینگ یا سفیدی دندان، روشی است که برای بهبود رنگ دندان ها و افزایش زیبایی آنها استفاده می‌شود. در این روش، از مواد شیمیایی خاصی برای حذف لکه ها و تیرگی های سطح دندان استفاده می‌شود. روش‌های مختلفی برای بلیچینگ دندان وجود دارد، اما بیشترین روش‌ها شامل استفاده از محصولات بلیچینگ خانگی و یا درمان بلیچینگ از طریق پزشک هستند. استفاده از محصولات بلیچینگ خانگی شامل استفاده از ژل بلیچینگ و ترکیبات دیگری است که می‌تواند به صورت خانگی و تحت نظارت پزشک استفاده شود. درمان بلیچینگ پزشکی عموماً با استفاده از مواد شیمیایی خاصی صورت می‌گیرد که به صورت حرفه‌ای و تحت نظارت پزشک انجام می‌شود. مهم است بدانید که روش‌های بلیچینگ دندان ممکن است به دندان ها صدمه وارد کنند، بنابراین قبل از شروع هرگونه درمان بلیچینگ دندان، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

علت استقبال از بلیچینگ دندان چیست؟

همه ما شاهد هستیم که به مرور زمان دندان‌ها تغییر رنگ میدهند و مایل به رنگ زرد میشوند. برخی از افراد مجبور به مصرف داروهای خاص برای کنترل بیماری خود هستند که این داورها تاثیر بالایی در تغییر رنگ دندان فرد دارد.

برای سفید کردن دندان خود نیاز به مراجعه به پزشک دارید؛ زیرا روش‌های موقت نمیتواند ماندگاری زیادی برای شما داشته باشد.

البته به این نکته دقت کنید که با سفید کردن دندان هیچ فاکتوری برای سلامت آن فراهم نکرده‌اید و فقط زیبایی دندان خود را افزایش داده‌اید. قطعا برای داشتن لبخندی زیبا باید دندان‌هایی زیبا، لثه‌ای خوش رنگ و دندان‌هایی منظم داشته باشید.

هنگامی لثه خوش رنگ خواهید داشت که هیچگونه عارضه و ناهنجاری مانند مشکلات عفونی در لثه خود نداشته باشید. همچنین زمانی دندان‌های شما به صورت منظم قرار میگیرد که هر دو فک شما به صورت کاملا موازی روی هم قرار بگیرند و دندان‌هایتان به صورت کاملا منظم هر یک در جایگاه مخصوص خود قرار گرفته باشند.

بسیاری از افراد امروز با استفاده  از روش بلیچینگ دندان جهت رفع زردی دندان خود و زیباتر کردن لبخند خود استفاده میکنند.

البته که این روش شفافیت بالایی نیز  برای دندان شما به ارمغان می‌آورد و در صورتی که لکه‌ای روی دندان شما به وجود آمده باشد را از بین میبرد.

انواع روش های بلیچینگ دندان چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دو فرآیند بلیچینگ و سفید کردن دندان ها یک نوع درمان هستند. اما در حقیقت این دو، هر چند که به منظور سفید کردن دندان ها هستند، اما تفاوت های زیادی با هم دارند. سفید کردن دندان تنها یک فرآیند ساده است که با روشهای خانگ هم انجام می‌شود.

اما بلیچینگ دندان، فرآیندی پیچپیده تر و کاربردی‌تر از سفید کردن دندان ها است. به طور کلی دو مدل سفید کردن دندان ها با بلیچینگ وجود دارد که عبارتند از:

  • آفیس بلیچینگ یا بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی
  • هوم بلیچینگ یا بلیچ دندان در خانه

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

1) در ساعات اولیه بعد از بلیچینگ فرد باید لثه خود را با آب گرم تمیز نماید و برای جلوگیری از التهاب لثه خود را باید ماساژ دهد.

2) از خوردن غذا ها و مواد غذایی حاوی رنگدانه ها تا 24 ساعت اولیه خودداری نمایید و برای داشتن دندان های سفید اگر این مواد به دندان های شما برخورد نمود بهتر از به شستشوی سریع دندان ها اقدام نمایید.

3) خوردن نوشیدنی هایی مثل چایی پررنگ، قهوه و نوشابه خودداری نمایید.

4) از غذاهای سرد و اسیدی خودداری نمایید.

5) بهداشت دهان و دندان خود را حفظ نمایید و تمام اصول بهداشتی را رعایت نمایید.

6) از مواد دخانیات و کشیدن سیگار و قلیان جلوگیری نمایید.

7) در چند روز اول از خمیردندان ضد حساسیت استفاده نمایید تا دندان های شما کمتر دچار حساسیت شود و در بروز حساسیت هیچ نگران نباشید برطرف می گردد.

8) دندان ها را روزی دو بار بشویید.

9) یک هفته بعد از بلیچینگ به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا بررسی لازم صورت گیرد.

۱. بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی

در این روش شما به دندانپزشک مراجعه می کنید. دندانپزشک ابتدا دندان های شما را تمیز می کند و در صورتی که نیاز باشد، قبل از درمان برایتان جرم گیری می کند. رنگ اولیه دندان ثبت می شود و درمان را آغاز می کند.

در بلیچینگ دندان به روش مطبی نسبت به روش خانگی مواد قوی تری به کار می رود و از دستگاه مخصوص با شدت نور بالا کمک گرفته می شود تا اثربخشی درمان سریع تر باشد.ماده ای که برای بلیچینگ در مطب استفاده می شود ترکیبی از آب اکسیژنه به نام هیدروژن پرکسید است .

برای حفاظت از چشمان شما در برابر نور، به شما عینک محافظ داده می شود. با استفاده از دهان بازکن، مواد مخصوص و دستگاه مکش (ساکشن) قوی، بیشترین محافظت از پوست، لب و مخاط دهان شما فراهم می شود.

معمولا نیاز است که این فرآیند حداقل 3جلسه و هر بار به مدت 20-40 دقیقه انجام شود. البته باتوجه به رنگ دندان و جواب دهی دندان شما این زمان تغییر می کند.

عوارض بلیچینگ دندان در مطب:

۱. برگشت سریع رنگ دندان: در صورتی که تنها از بلیچینگ دندان در مطب استفاده کنیم، احتمال پاسخ دهی کمتر و برگشت سریع رنگ دندان وجود دارد. بنابراین توصیه من طبق تجربه استفاده ترکیبی از روش مطبی و خانگی به صورت توام است.

۲. حساسیت بعد از درمان: در بلیچینگ دندان به روشمطبی مواد قوی تری استفاده می شوند. و در افرادی که دندان های حساس دارند، ممکن است در طی درمان دندان ها کمی حساس تر شده و هرازگاهی تیر بکشند که این عارضه موقتی و برگشت پذیر است و هیچ آسیبی برای دندان ایجاد نمی کند. با استفاده از مواد ضدحساسیت، یا خمیردندان های دارای فلوراید بالا این حساسیت به حداقل می رسد.

اما هیچ کدام از روش های سفید کردن دندان باعث آسیب به نسج دندان یا ازبین رفتن مینای دندان نمی شوند.

۲. هوم بلیچینگ یا بلیچ دندان در خانه

این روش که به بلیچینگ دندان با قالب هم معروف است، یک روش بسیار خوب و با نتایج عالی است. در این روش دندانپزشک در جلسه ویزیت و مشاوره قالبی از دندان های شما تهیه می کند و در جلسه بعدی یک پلاک شفاف به شما تحویل می دهد که در لابراتوار به صورت اختصاصی برای شما ساخته شده است (تری بلیچینگ)

در پکیج شما مواد سفیدکننده خانگی هم قرار دارد. شما طبق دستور در ساعات خاصی که معمولا شب هنگام خواب است، مواد سفیدکننده را داخل تری می گذارید و به مدت مشخص از آن استفاده می کنید. این روش حدود 2-4 هفته زمان میبرد.

مزایای بلیچینگ دندان در منزل:

وقتی بیس دندان شما در طی یک درمان اصولی، خوب سفید شده  است، در آینده هم هر زمان که بخواهید (مثلا برای شرکت در مراسم و مهمانی ها) می توانید از چند شب قبل، درمان خانگی بلیچینگ دندان را شروع کنید و در روز موردنظرتان لبخندی زیبا و درخشان داشته باشید.

علاوه بر این، برای بیمارانی که دچار حساسیت دائمی دندانهایشان هستند بلیچ دندان در منزل بسیار مناسب است. مزیت مهم سفید کردن خانگی دندان حساسیت کمتر حین درمان و افزایش ماندگاری رنگ جدید دندان است.

معایب بلیچینگ دندان در منزل:

اگر از این روش به تنهایی استفاده شود، زمان طولانی تری برای به دست آمدن نتایج نسبت به روش ترکیبی مطب و خانه مورد نیاز خواهد بود.

تفاوت بلیچینگ و جرم‌گیری دندان چیست؟

هر دو راه جرم‌گیری و بلیچینگ دندان موجب شفاف‌تر و روشن‌تر شدن دندان‌ها می‌شود ولی در هرکدام از این راه‌ها نحوه و مقدار سفید کردن دندان‌ها فرق دارد.

جرم‌گیری دندان یا (اولتراسونیک) موجب پاک شدن دندان‌ها از املاح رسوب‌کرده که موجب بوی نامطبوع دهان، بدرنگی و زبری و سختی دندان‌ها می‌شود.

خود بزاق و آب دهان افراد به شکل طبیعی با باکتری‌ها و مواد غذایی و میکروب‌های دهان مخلوط شده و درست شدن لایه‌‌ای تحت عنوان پلاک روی سطح دندان‌ها می‌کند.

برای از بین بردن پلاک‌های به وجود آمده روی دندان‌ها باید از جرم‌گیری دندان کمک گرفت که با انجام این کار پلاک‌ها و رسوباتی که در میان دندان و لثه‌ها وجود دارد از بین می‌رود که همین مسئله گاهی باعث روشن‌تر شدن لثه و دندان بیماران می‌شود.

اما بلیچینگ دندان تنها یک‌ راه برای سفید کردن دندان‌ها است. این روش درواقع راهی درمانی است برای محو کردن لکه‌ها و رنگ‌دانه‌های سطح دندان که براثر مرور زمان و به شکل ژنتیکی ایجادشده این راه فقط برای زیبایی است و راهی درمانی نیست. بلیچینگ دندان یکی از راه‌های خوب و کم آسیب برای سفید کردن دندان است.






با ما تماس بگیرید

زنجان، چهارراه سعدی، روبروی مجتمع آریا، ساختمان سپنتا، طبقه اول، واحد 2


تماس اورژانسی

02433469088



ارتباط مستقیم با دستیار

09199597937



فعالیت ما را دنبال کنید

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 الی 20



کلیه حقوق این وب سایت برای دکتر شایان امینی محفوظ می باشد.